Statut Przedszkola Publicznego Nr 9 w Łomży
STATUT PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 9
W ŁOMŻY
Rozdział 1. Postanowienia wstępne
§1
- Przedszkole jest placówką publiczną.
- Nazwa przedszkola brzmi: Przedszkole Publiczne Nr 9 w Łomży.
- Przedszkole posługuje się pieczątką:
Przedszkole Publiczne Nr 9
18 - 400 Łomża, ul Prusa 11A
tel. 86/218 82 93
NIP 7181751592
- Siedzibą przedszkola jest budynek mieszczący się w Łomży przy ulicy Prusa 11A, w którym
funkcjonuje 9 oddziałów przedszkolnych.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto Łomża.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty.
§ 2
- Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne Nr 9 w Łomży,
2) statucie – należy przez to rozumieć statut Przedszkola Publicznego Nr 9 w Łomży,
3) nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola,
4) rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty)
sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
5) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 9 w Łomży.
Rozdział 2. Cele i zadania przedszkola
§ 3
- Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców, wynikające
w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
- W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa, - wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci
doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom
rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do
poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania,
z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby
tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków
i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową
i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji
pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści
adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość
estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu,
środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowanie, majsterkowanie, planowanie i podejmowanie intencjonalnego działania, prezentowanie wytworów swojej pracy,
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
- kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijanie zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
- organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych
wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz
wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania
przedszkolnego,
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju
aktywności,
- indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.
- Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej
interwencji specjalistycznej,
2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań
realizowanych w przedszkolu.
3) nauczyciele są dostępni dla rodziców i ich dzieci w ramach godzin dostępności w wymiarze
jednej godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż ½
obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu dwóch tygodni. Nauczyciele
godzinę dostępności realizują według ustalonego harmonogramu.
- Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji
przedszkolnej umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego,
umysłowego, emocjonalnego i społecznego.
§ 4
- Podstawowe formy działalności dydaktyczno - wychowawczej przedszkola to:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą we wszystkich sferach rozwoju,
2) zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach,
3) zajęcia rozwojowe organizowane dla dzieci mających trudności w opanowaniu treści
podstawy programowej oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami
rozwojowymi,
4) okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów,
5) zabawy dowolne oraz spontaniczna działalność dzieci,
6) zajęcia dodatkowe organizowane przy współudziale finansowym rodziców i za ich zgodą,
7) wycieczki, spacery, zabawy w ogrodzie, uroczystości i imprezy.
§ 5
- Przedszkole umożliwia wychowankom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej zgodnie z wolą rodziców poprzez:
1) dbanie o kulturę języka polskiego,
2) organizowanie uroczystości o charakterze narodowym i regionalnym,
3) tworzenie tradycji przedszkola,
4) zapoznanie dzieci z historią i symbolami narodowymi,
5) przybliżanie tradycji i kultury regionu.
- Dopuszcza się możliwość korzystania z usług przedszkola dzieciom różnych narodowości
i różnych wyznań, gwarantując:
1) wychowanie w duchu tolerancji i poszanowania odrębności narodowej i religijnej,
2) opiekę w czasie zajęć, w których nie mogą uczestniczyć ze względu na swą kulturową
w jakich funkcjonuje przedszkole (organizację, język, kulturę, obyczaje, żywienie).
§ 6
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym
do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz
nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich
umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-
pedagogicznej dla dzieci.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści,
w szczególności psycholodzy, pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi.
4.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w
formie:
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych i innych zajęć o
charakterze terapeutycznym,
2) porad i konsultacji,
3) zajęć rozwijających uzdolnienia.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad,
konsultacji, warsztatów i szkoleń.
6.Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-
pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki
doskonalenia nauczycieli.
Rozdział 3. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
§ 7
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
1) bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza
terenem przedszkola,
- zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa regulamin spacerów
i wycieczek,
- zatrudnianie w każdym oddziale nauczyciela i pomocy nauczyciela, którzy sąodpowiedzialni za
zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć edukacyjnych i podczas pobytu dzieci na terenie
ogrodu przedszkolnego,
- stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,
- stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż,
- zwracanie uwagi przez pracowników na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola,
- telefoniczne zawiadamianie rodziców o przypadku choroby dziecka, w uzasadnionych
przypadkach wezwanie do dziecka pogotowia.
- Na zajęciach dodatkowych organizowanych w placówce za bezpieczeństwo dzieci odpowiada
prowadzący zajęcia nauczyciel od momentu zabrania dzieci z sali zajęć do ich oddania
nauczycielowi wychowawcy.
- Podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności, nauczyciel zobowiązany jest
poprosić o pomoc innego pracownika przedszkola.
- W przypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich
czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa
dzieciom.
- Przedszkole organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą
i odpłatnością rodziców.
- W przypadku, kiedy nie ubezpiecza w przedszkolu dziecka od następstw nieszczęśliwych
wypadków, zobowiązany jest dostarczyć dyrektorowi stosowne oświadczenie.
Rozdział 4. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci
§ 8
- Opiekę nad dzieckiem w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu sprawują rodzice lub osoby dorosłe przez nich upoważnione stosownym pisemnym oświadczeniem złożonym u nauczyciela na początku roku szkolnego.
- Wzór upoważnienia udzielonego przez rodzica do odbioru dziecka:
Do odbioru z przedszkola dziecka ......................................... upoważniamy następujące osoby:
................................................ ............................................. …………..
( imię i nazwisko) ( miejsce zamieszkania) (nr telefonu)
Bierzemy na siebie pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo odebranego dziecka – od momentu jego odbioru przez wskazaną powyżej upoważnioną przez nas osobę.
.................................................
( miejscowość, data)
................................................. …………………………………..
(podpis matki dziecka) (podpis ojca dziecka)
- Rodzice mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka
z przedszkola. Takie upoważnienie powinno nastąpić poprzez udzielenie pełnomocnictwa
w formie pisemnej i przekazanie go osobiście nauczycielowi z oddziału, do którego dziecko uczęszcza. - W uzasadnionych sytuacjach rodzice mogą upoważnić osobę niepełnoletnią powyżej 12 roku życia do odebrania dziecka z przedszkola poprzez udzielenie pełnomocnictwa w formie pisemnej i przekazanie go osobiście nauczycielowi z oddziału, do którego dziecko uczęszcza.
- Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane lub zmienione.
- Przedszkole przejmuje odpowiedzialność za dziecko z chwilą pozostawienia go przez rodziców pod opieką nauczyciela, aż do momentu odbioru przez rodzica lub osoby przez niego upoważnione. Z chwilą odebrania dziecka od nauczyciela z grupy odpowiedzialność za dziecko ponosi rodzic lub osoba przez niego upoważniona. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci pozostawianych po odbiorze od nauczyciela bez opieki w szatni, holu lub innych miejscach ogólnego pobytu w placówce.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. upojenie alkoholowe).
- O każdej odmowie wydania dziecka winien niezwłocznie być poinformowany dyrektor przedszkola. W takiej sytuacji nauczyciel lub dyrektor podejmuje wszelkie możliwe czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
- Dzieci powinny być przyprowadzane do placówki w godzinach 6.30 - 8.30.
- W przypadku spóźnienia lub nieobecności dziecka w danym dniu fakt ten zgłaszany jest telefonicznie pracownikom przedszkola.
- Rodzice odbierają dzieci do godziny 16.30. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny 16.30, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie oraz podejmuje próby poinformowania innych członków rodziny, jeśli dysponuje ich telefonami.
- W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji
o miejscu pobytu rodziców, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej jedną godzinę (do 17.30). - Po upływie jednej godziny od czasu zamknięcia przedszkola (o godzinie 17.30) nauczyciel powiadamia telefonicznie komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami lub innymi członkami rodziny albo fakcie nieodebrania dziecka z przedszkola, mimo telefonicznego zawiadomienia rodziców lub innych członków rodziny.
- Nauczyciel nie może samodzielnie zaprowadzić dziecka do jego domu ani też zabrać dziecka do własnego domu.
- Prośba jednego z rodziców dotycząca nieodbierania dziecka z przedszkola może być uwzględniona przez dyrektora i nauczyciela tylko w przypadku, gdy ww. rodzic przedstawi dokumenty wydane przez sąd pozwalające stwierdzić ograniczenie, odebranie władzy rodzicielskiej lub postanowienie wyznaczające kontakty z dzieckiem.
Rozdział 5. Organy przedszkola i ich kompetencje
§ 9
- Organami przedszkola są:
1) dyrektor przedszkola,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
- Kompetencje dyrektora:
1) kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz,
2) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników
obsługi oraz administracji,
3) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli,
4) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
5) przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji
stanowiących,
6) wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym
stosowne organy,
7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za
ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą
obsługę przedszkola,
8) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne
i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole,
9) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Zadania dyrektora:
1) opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie Pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan,
2) prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola,
3) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
4) sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli,
5) przedstawienie Radzie Pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego
nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola,
6) co najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych
warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, a także bezpiecznych
i higienicznych warunków, oraz określenie kierunków ich poprawy,
7) ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców,
8) przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi
prowadzącemu,
9) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
10) współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i
kontrolującymi,
11) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych
pracowników przedszkola,
12) przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom,
13) organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka,
14) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami,
15) współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
16) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli
w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
17) dopuszczanie do użytku programu wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych:
1) wykonuje uchwały Rady Miejskiej Łomży w zakresie działalności przedszkola,
2) współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom
i ich rodzinom,
3) organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy.
- W przypadku nieobecności dyrektora, zastępuje go nauczyciel wyznaczony przez organ
prowadzący.
§ 10
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania
dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola,
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów w przedszkolu,
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
4) uchwalenie statutu przedszkola,
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad
przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy
przedszkola
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola, w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu
zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwzględniając potrzeby i
zainteresowania dzieci,
2) projekt planu finansowego przedszkola,
3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć,
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych
4) wnioski nauczycieli w sprawie doskonalenia organizacji pracy przedszkola.
- Przedstawiciele Rady Pedagogicznej (zespół) przygotowują projekt statutu przedszkola oraz jego
nowelizację i przedstawiają do uchwalenia Radzie Pedagogicznej.
- Rada Pedagogiczna może występować z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o
odwołanie z funkcji dyrektora.
- Rada Pedagogiczna wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko
dyrektora przedszkola.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co
najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych
z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ
prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w księdze protokołów.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw
poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a
także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 11
- Rada Rodziców Przedszkola jest organem kolegialnym przedszkola i stanowi reprezentację
rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzą (po jednym) przedstawiciele rad oddziałowych wybranych w
tajnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci danego oddziału.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
- Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół
i placówek i ustalać zasady oraz zakres współpracy. - Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego
nadzór pedagogiczny, dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi
wszystkich spraw placówki.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie regulaminu działalności Rady Rodziców,
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
- Rada Rodziców wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora
przedszkola.
§ 12
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor, który zapewnia każdemu z
organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i
umożliwia bieżącą wymianę informacji.
Rozdział 6. Szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola
§ 13
- Organy Przedszkola są zobowiązane do współpracy, do dbania o dobry klimat przedszkola,
do współdziałania na zasadach partnerstwa i uczestniczenia w tworzeniu właściwych warunków
rozwoju wychowanków.
- Spory między organami przedszkola rozstrzygane są w drodze negocjacji pomiędzy dyrektorem
przedszkola, trzyosobowym zespołem wybranym przez radę rodziców spośród jej członków i
trzyosobowym zespołem wybranym przez Radę Pedagogiczną spośród jej członków.
- W razie zaistnienia sporu między organami przedszkola, strony mają prawo do zwrócenia się o
rozstrzygnięcie do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Wezwany organ jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego
wyniku zainteresowane strony w ciągu 1 miesiąca od zawiadomienia.
- Ustala się tryb rozstrzygania skargi, w której stroną jest dziecko /dotyczy nieprzestrzegania praw
dziecka:
1) rodzic zgłasza skargę w ciągu 3 dni od zdarzenia do dyrektora, który ją niezwłocznie rozpatruje,
2) jeśli skarga wniesiona jest ustnie, dyrektor sporządza notatkę w obecności rodzica, który ją
podpisuje,
3) dyrektor rejestruje sprawę w Rejestrze Skarg i Wniosków,
4) o rozstrzygnięciu skargi dyrektor powiadamia zainteresowaną osobę pisemnie,
5) w przypadku, gdy rozstrzygnięcie skargi jest nie satysfakcjonujące, rodzic może złożyć skargę do
organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Skargi, w których stroną jest pracownik przedszkola rozpatruje dyrektor.
Rozdział 7. Organizacja pracy przedszkola
§ 14
- Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich
pracy,
2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie
programów wychowania przedszkolnego,
3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych
przez przedszkole, pod warunkiem zapewnienia finansowania przez samorząd.
- Organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny
przedszkola opracowany przez dyrektora.
§ 15
- Do realizacji zadań i celów statutowych przedszkole wykorzystuje:
1) sale zajęć wraz z niezbędnym wyposażeniem,
2) pomieszczenia administracyjne i gospodarcze,
3) zaplecze sanitarne,
4) plac zabaw.
- Odpowiedzialnym za stan i wyposażenie ww. pomieszczeń jest dyrektor, który składa tę
odpowiedzialność na poszczególnych nauczycieli, pracowników administracyjno-obsługowych,
opiekunów tych pomieszczeń.
- Szczegółowy zakres odpowiedzialności za mienie przedszkola określa dyrektor przedszkola, przy
czym ustalenia dyrektora nie mogą naruszać obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
§ 16
1.Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku
z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 25.
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor, może wyrazić zgodę na przyjęcie dziecka,
które ukończyło 2,5 roku
- Przyjęcie dziecka uzależnione jest od stopnia jego gotowości do pobytu w przedszkolu i od
sytuacji rodzinnej.
§ 17
- W przedszkolu mogą być organizowane następujące zajęcia dodatkowe:
1) język angielski,
2) zajęcia taneczno-rytmiczne,
- Zajęcia dodatkowe mogą odbywać się w sali zajęć poszczególnych grup lub poza terenem
przedszkola, ponadto:
1) zajęcia finansowane są w całości przez organ prowadzący,
2) czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci
i wynosi 15 minut dla dzieci trzy-, czteroletnich, a 30 minut dla pozostałych dzieci.
§ 18
- Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład
dnia ustalony przez dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony
zdrowia i higieny dziecka, dostosowany do oczekiwań rodziców.
- Ramowy rozkład dnia obejmuje:
1) dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów, dostosowany do wniosków rodziców,
2) następujące pory posiłków - śniadanie: 8.30; drugie śniadanie: 10.00; obiad: 11.30;
podwieczorek: 14.30.
- Godziny realizacji podstawy programowej trwają od godziny 8.00 do godziny 13.00.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym
oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
i zainteresowań dzieci.
- Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.
- Pobyt dzieci w ogrodzie lub na spacerze organizowany jest przy sprzyjających warunkach
atmosferycznych.
§ 19
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę
programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego.
- W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej
programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają
pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone przez dyrektora.
- Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii. Zasady organizacji nauki religii
regulują odrębne przepisy.
- Godzina pracy nauczyciela z dziećmi w przedszkolu trwa 60 minut.
- Przedszkole organizuje w zależności od potrzeb:
1) zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju,
2) zajęcia rewalidacji indywidualnej,
3) zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, porady i konsultacje, zajęcia
rozwijające uzdolnienia.
- Organizacja i prowadzenie ww. zajęć odbywać się będzie na zasadach określonych w odrębnych
Przepisach.
Rozdział 8. Czas pracy przedszkola
§ 20
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ
prowadzący na wniosek dyrektora.
- W czasie przerw w pracy przedszkola dzieci mają zapewnioną opiekę w innych, dyżurujących
placówkach, ustalonych przez organ prowadzący.
- Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin; przedszkole jest czynne w godzinach od 6.30 do
16.30, w tym 5 bezpłatnych godzin dziennie, podczas których realizowana jest podstawa programowa
wychowania przedszkolnego.
- W okresie ferii zimowych i przerw świątecznych organizację działalności przedszkola ustala dyrektor.
- 5. W okresach obniżonej frekwencji (ferie zimowe, wiosenne, dyżur wakacyjny, okresy
przedświąteczne, przedłużone weekendy, wysoka zachorowalność dzieci) przedszkole prowadzi
zajęcia w grupach łączonych.
- Według arkusza organizacyjnego grupy łączone są w godzinach schodzenia i rozchodzenia się dzieci.
Rozdział 9. Zasady odpłatności za pobyt dzieci
§ 21
- Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o
gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
- Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy
programowej wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole umożliwia odpłatne korzystanie ze świadczeń w czasie przekraczającym godziny
bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu.
- Wysokość opłaty za świadczone przez przedszkole usługi ponad czas przeznaczony na realizację
podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady
Miejskiej w Łomży.
- Dziecko sześcioletnie jest objęte bezpłatnym nauczaniem w ramach obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego.
- Opłaty godzinowe za świadczone przez przedszkole usługi pobierane są z dołu do 10 dnia każdego
miesiąca.
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie.
- Z wyżywienia w przedszkolu mogą korzystać:
1) pracownicy przedszkola za odpłatnością zgodnie z obowiązującą stawką żywieniową,
2) dzieci, z którymi prowadzona jest całodzienna działalność dydaktyczno-wychowawcza
korzystają z trzech posiłków w ciągu dnia, zgodnie z obowiązującymi normami
określonymi odrębnymi przepisami, w ramach obowiązującej stawki żywieniowej,
- Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Za prawidłowy rejestr uczęszczania dziecka do przedszkola oraz miesięczne zestawienie dni
i godzin obecności odpowiada nauczyciel grupy.
- Wykaz dni i godzin nieobecności sporządza nauczyciel w ostatnim dniu miesiąca.
- W przypadku rezygnacji z przedszkola rodzice zobowiązani są zawiadomić o tym dyrektora.
- Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców może podjąć decyzję
o skreśleniu dziecka, nie realizującego rocznego przygotowania przedszkolnego, z listy dzieci
uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
1) systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole,
2) nieobecności dziecka ponad miesiąc bez zgłoszenia tego faktu w przedszkolu,
- nie przestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu oraz zarządzeń dyrektora,
- zachowania dziecka zagrażającego życiu lub zdrowiu samego dziecka lub innych dzieci.
- Za prawidłowe i terminowe rozliczenie odpłatności za przedszkole odpowiada główna księgowa.
- Z tytułu udostępnienia rodzicom gromadzonych informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz
opieki dotyczących ich dzieci przedszkole nie pobiera opłat bez względu na postać i sposób
przekazywania tych informacji.
- Upoważnionym do stosowania zwolnień lub ulg w odpłatności za usługi świadczone przez
przedszkole jest dyrektor przedszkola, a wnioskującym rodzice dziecka.
Rozdział 10. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 22
- Przedszkole zatrudnia nauczycieli oraz pracowników samorządowych niebędących nauczycielami.
- Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a pracowników
niepedagogicznych określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawa Kodeks
Pracy.
- Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników
niepedagogicznych przedszkola określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych.
- Do zadań wszystkich pracowników przedszkola należy:
1) sumienne i staranne wykonywanie pracy,
2) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce,
3) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego porządku,
4) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów
pożarowych,
5) dbanie o dobro placówki, chronienie jej mienia,
6) przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
§ 23
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych ma za zadanie
kierować się dobrem dzieci, dbałością o ich bezpieczeństwo i troską o ich zdrowie, poszanowaniem
godności osobistej dziecka.
- Nauczyciel planuje i prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczo w powierzonym oddziale
przedszkolnym i odpowiada za jej jakość.
- Nauczyciel opracowuje samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami program
wychowania w przedszkolu oraz wnioskuje do dyrektora o dopuszczenie go do użytku. Może również
zaproponować program opracowany przez innego autora. Prowadzi obserwację przedszkolną
swoich wychowanków. Realizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawczo, uwzględniając potrzeby i
zainteresowania dzieci.
- Nauczyciel współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną i
innymi specjalistycznymi.
- Nauczyciel jest zobowiązany współpracować z rodzicami dzieci.
- Nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.
- Nauczyciel wykonujący zajęcia dydaktyczno-wychowawcze lub opiekuńcze w dniu wolnym od pracy
otrzymuje w zamian inny dzień wolny od pracy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast
dnia wolnego nauczyciel otrzymuje odrębne wynagrodzenie.
- Nauczyciele udzielają i organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Nauczyciele przedszkola tworzą zespół, którego cele i zadania obejmują:
- współpracę służącą uzgodnieniu sposobów realizacji programów wychowania przedszkolnego i korelowania ich treści,
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów obserwacji dziecka i sposobów ewaluacji pracy opiekuńczo-edukacyjnej,
- organizowanie wewnątrz przedszkolnego doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
- współdziałanie w organizowaniu sal zajęć, kącików zainteresowań, a także wyposażenia,
- opiniowanie przygotowanych w przedszkolu autorskich programów wychowania przedszkolnego.
- Inne zadania nauczycieli:
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości
rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji, - prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki
w klasie I szkoły podstawowej, - współpraca ze specjalistami świadczącymi profesjonalną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w rożnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci
z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności
z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, m.in. przez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, kontaktów indywidualnych, wspólnego świętowania, kącika dla rodziców oraz innych uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice, - prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami, - realizacja zaleceń dyrektora i uprawnionych osób kontrolujących,
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, turystycznym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
- poddawanie się ocenie pracy przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
- współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci,
- współpraca z nauczycielkami zajęć dodatkowych,
- przestrzeganie regulaminu Rady Pedagogicznej,
- otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymywanie kontaktu z rodzicami w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka,
- włączenia ich w działalność przedszkola,
- prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie
z obowiązującymi programami nauczania, odpowiedzialność za jakość i wyniki tej pracy, - szanowanie godności dziecka i respektowanie jego praw,
- korzystanie w swojej pracy merytorycznej i metodycznej z pomocy dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych,
- udział w pracach zespołów stałych i doraźnych,
- realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających
z bieżącej działalności placówki.
- Obowiązkiem nauczyciela i instruktora prowadzącego zajęcia dodatkowe jest:
- planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć z dziećmi oraz odpowiedzialność za ich jakość,
- rozpoznawanie potrzeb, możliwości zdolności i zainteresowań wychowanków,
- dokumentowanie zajęć, informowanie rodziców o postępach i trudnościach na jakie napotykają dzieci,
- przestrzeganie przepisów bhp i ppoż,
- dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
- Nauczyciel, instruktor prowadzący zajęcia dodatkowe odpowiada za:
- życie, zdrowie, bezpieczeństwo oraz stwarzanie warunków do harmonijnego rozwoju powierzonych jego opiece dzieci,
- dobro przedszkola, powierzone mienie, utrzymanie pomieszczeń, sprzętu i pomocy do pracy należytym stanie.
- Nauczycielowi podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych przysługuje prawo do
ochrony przewidzianej w Kodeksie Karnym dla funkcjonariuszy publicznych.
§ 24
- Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
- prowadzenie działań i badań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron dzieci,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym,
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka,
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań pedagoga specjalnego należy:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań
w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola oraz o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, - prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych, - doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów
i nauczycielom; - współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny);
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie wymienionych wyżej zadań.
§ 25
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu
pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel
opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
- Dyrektor może dokonać zmiany wychowawcy w przypadku, gdy:
- sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę do dyrektora,
- Rada Rodziców danego oddziału zwróci się do dyrektora z pisemnym wnioskiem
o zmianę wychowawcy; wniosek musi być uzasadniony i potwierdzony czytelnymi podpisami przez zwykłą większość rodziców (tj. połowa rodziców dzieci oddziału + 1),
a dyrektor po przeprowadzeniu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego podejmuje decyzję w sprawie rozpatrzenia wniosku.
§ 26
- Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą. W sprawach wychowania i nauczania dzieci
nauczyciele:
- zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju i zachowania ich dziecka,
- udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka,
- organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną specjalistyczną,
- uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych
w przedszkolu.
- Nauczyciele planują i prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą w powierzonym oddziale
przedszkolnym i odpowiadają za jej jakość.
- Nauczyciel przygotowuje na piśmie:
- plany pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej oddziału, z wyprzedzeniem jednotygodniowym,
- dokumentację obserwacji zachowania i rozwoju dzieci oraz przyrostu umiejętności,
- sprawozdania z realizacji zadań opiekuńczo-edukacyjnych dwa razy w roku szkolnym,
- scenariusze zajęć edukacyjnych dla potrzeb zajęć otwartych i koleżeńskich.
- Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwację pedagogiczną dzieci, mając na celu poznanie i
zabezpieczenie ich potrzeb rozwojowych poprzez:
- wywiad z rodzicem i dzieckiem,
- kartę pracy indywidualnej,
- kartę obserwacji rozwoju dziecka, diagnozę dziecka realizującego roczny obowiązek
przygotowania przedszkolnego.
- Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego na
dany etap edukacyjny. Program wychowania przedszkolnego może obejmować treści nauczania
wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania
przedszkolnego. Program wychowania przedszkolnego powinien być dostosowany do potrzeb i
możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady
Pedagogicznej, dopuszcza do użytku w przedszkolu przedstawiony przez nauczyciela lub zespół
nauczycieli program wychowania przedszkolnego.
- Nauczyciele współpracują z instytucjami świadczącymi pomoc materialną, psychologiczną
i pedagogiczną.
- Ustala się następujące formy współdziałania nauczycieli z rodzicami oraz ich częstotliwość:
- w miesiącu wrześniu organizowane jest zebranie organizacyjne, w trakcie którego nauczyciel zapoznaje rodziców ze statutem przedszkola, programem przedszkola na dany rok szkolny, z zestawami programów wychowania przedszkolnego (konkretnych oddziałów przedszkolnych),
- w miesiącu listopadzie rodzice zapoznawani są z wynikami obserwacji wstępnej dzieci i propozycji działań wspomagających,
- w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka
i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę, - w miesiącu listopadzie i w kwietniu organizowane są zajęcia otwarte,
- organizowane są spotkania i uroczystości okazjonalne zgodnie z przyjętym przez Radę Pedagogiczną harmonogramem,
- nauczyciele w grupach planują kontakty indywidualne z rodzicami,
- organizowane są spotkania wspierające umiejętności wychowawcze rodziców
w ramach „Akademii Rodzica”
§ 27
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi.
- Podstawowym zadaniem pracowników obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako
instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych ustala dyrektor.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
- Pracownicy administracji i obsługi współpracują z dyrektorem, nauczycielami w zakresie opieki i
wychowania dzieci, ich bezpieczeństwa oraz prawidłowego funkcjonowania przedszkola.
6.Pracownicy administracji i obsługi zobowiązani są do stosowania zasad poprawności językowej w
kontaktach z dziećmi i dorosłymi.
- Każdy pracownik zobowiązany jest do:
- dbałości o mienie przedszkola,
- współpracy z innymi pracownikami, dbania o dobrą atmosferę pracy,
- przestrzegania przepisów bhp i dyscypliny pracy,
- powiadamiania dyrektora o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach związanych z działalnością przedszkola,
- przechowywania przedmiotów zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu w miejscu niedostępnym dla dzieci.
§ 28
- Samodzielny referent prowadzi kancelarię przedszkola:
- Intendent:
- prowadzi magazyn i dokumentację magazynową zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- nadzoruje sporządzanie posiłków zgodnie z wymogami zdrowotnymi dotyczącymi żywienia dzieci,
- zaopatruje przedszkole w żywność i sprzęt,
- odpowiada za wdrożenie systemu HACCP w przedszkolu,
- załatwia sprawy związane z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu /remonty, konserwacja/,
- wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora.
- Szefowa kuchni przyrządza punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki:
- współpracuje z intendentem,
- bierze udział w ustalaniu jadłospisu,
- przyjmuje produkty z magazynu,
- wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora,
- współodpowiada z intendentem za wdrożenie systemu HACCP w przedszkolu.
- Pomoc kuchenna pomaga kucharce w przyrządzaniu posiłków:
- utrzymuje w czystości pomieszczenia i naczynia kuchenne,
- wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora.
- Pomoc nauczyciela utrzymuje w czystości przydzielone pomieszczenia i w stanie używalności
powierzony sprzęt:
- pomaga nauczycielowi w czynnościach opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci,
- wykonuje inne czynności wynikające z organizacji przedszkola.
- 6. Starszy konserwator gospodarczy:
- odpowiada za sprzęt i urządzenia terenowe w ogrodzie przedszkolnym,
- dokonuje napraw i konserwacji w placówce,
- dba o czystość i porządek wokół budynku,
- wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora.
- Główna księgowa jest koordynatorem i kontrolerem wszystkich operacji finansowych i gospodarczych
w przedszkolu,
- wspólnie z dyrektorem reprezentuje jednostkę na zewnątrz,
- podpisuje dokumenty składane do banku,
- wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora.
- Samodzielny referent prowadzi obsługę płacową w placówce:
1) współpracuje z główną księgową,
2) dokonuje rozliczeń z ZUS, Urzędem Skarbowym,
3) wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora.
Rozdział 11. Wychowankowie przedszkola i ich rodzice
§ 29
- Rodzice mają prawo do:
- udziału w różnych formach spotkań oddziałowych, tj. w zajęciach otwartych, w zebraniach organizacyjnych, prelekcjach specjalistycznych i warsztatach praktycznych, imprezach wewnętrznych i środowiskowych (według kalendarza imprez i uroczystości),
- konsultacji indywidualnych z wychowawcą,
- bezpośredniego uczestnictwa w codziennym życiu grupy,
- wyrażania i przekazywania dyrektorowi uwag i opinii na temat pracy nauczycieli i przedszkola,
- uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka.
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
- przyprowadzanie do przedszkola dzieci zdrowych,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub zadbanie o upoważnienie do tego osoby zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo,
- niezwłoczne informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu,
- informowanie nauczyciela i dyrektora o sprawach mogących mieć wpływ na zachowanie dziecka,
- zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieciom podlegającym obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
- angażowanie się w działania przedszkola, aktywnego udziału w wyborach i współdziałaniu z Radą Rodziców.
§ 30
- Wychowankami przedszkola są dzieci w wieku określonym odrębnymi przepisami.
- Wychowanek przedszkola ma prawo do:
- właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą,
- właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym,
- pomocy w przypadku trudności rozwojowych.
- Wychowanek przedszkola zawsze ma prawo do:
- akceptacji takim, jakim jest,
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
- wypoczynku, jeśli jest zmęczony,
- jedzenia i picia, gdy jest głodny i spragniony,
- zdrowego jedzenia.
- Wychowanek przedszkola ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w
społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu przedszkola na miarę własnych możliwości,
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli
i innych pracowników przedszkola, - odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę,
- dbania o własne dobro, ład i porządek w przedszkolu.
- W przypadku notorycznego lekceważenia praw wychowanków lub szczególnego wykroczenia przeciw
nim pracowników przedszkola, dziecko osobiście lub poprzez rodziców zgłasza ten fakt wychowawcy
lub dyrektorowi przedszkola
§ 31
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia dziecka
z listy przedszkolaków w nw. przypadkach:
- brak pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu, obejmującej co najmniej 30 dni,
- stwarzanie przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci oraz brak współpracy z rodzicami, mimo zastosowania przyjętego w przedszkolu trybu postępowania.
- Przyjęty w przedszkolu tryb postępowania z dzieckiem często stwarzającym sytuacje zagrażające
zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci:
- indywidualna terapia prowadzona przez nauczyciela i specjalistę z dzieckiem w formie zajęć indywidualnych i grupowych,
- konsultacje z rodzicami i terapia rodzinna,
- konsultacje i terapia w specjalistycznych instytucjach,
- rozmowy z dyrektorem,
- Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków w wymienionych przypadkach dokonuje
dyrektor, stosując poniższą procedurę:
- wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za
potwierdzeniem odbioru,
- ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa - negocjacje dyrektora, psychologa z rodzicami,
- zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych (np. MOPS
w Łomży, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 2 w Łomży)
- przedstawienie członkom Rady Pedagogicznej sytuacji nieprzestrzegania zapisów statutu
i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka,
- podjęcie uchwały przez Radę Pedagogiczną w sprawie skreślenia z listy wychowanków,
- rozwiązanie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług.
- Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Rozdział 12. Zawieszenie zajęć
§ 32
- Zajęcia w przedszkolu, zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia
z dziećmi , zagrażającej zdrowiu dzieci, - zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci innego niż określone w pkt 1-3.
- W przypadku zawieszenia zajęć, na okres powyżej dwóch dni dyrektor przedszkola, organizuje dla
dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane
nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są realizowane:
- z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, lub
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, dzieckiem i rodzicem, lub
- przez podejmowanie przez dziecko aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub
- w inny sposób niż określone w pkt 1-3, umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
- O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
dyrektor przedszkola informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego i po
uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić od
organizowania dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których
mowa w ust. 2.
- Przedszkole określa szczegółową organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość, o których mowa w ust. 2.
- w okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych oświaty, organizacja pracy przedszkola, w tym zajęć dydaktycznych i wychowawczych, opiera się na nauczaniu z wykorzystaniem metod porozumiewania się na odległość,
- w okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych oświaty, nauczyciele do kontaktu z rodzicami (opiekunami prawnymi) używają strony internetowej przedszkola, poczty elektronicznej, mediów społecznościowych , komunikatorów a w razie potrzeby kontaktują się również telefonicznie. Informacje i zadania przekazywane są wychowankom za pośrednictwem rodziców (opiekunów prawnych),
- w okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych oświaty, nauczyciele realizują treści zgodnie
z tematami kompleksowymi tygodnia, - przekazywane treści muszą być zróżnicowane i dostosowane do możliwości dzieci,
- w okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych oświaty, nauczyciele zachęcają rodziców do wysyłania wykonanego przez dziecko zadania w formie zdjęcia, filmu lub nagrania,
- nauczyciele za przesłanie wykonanego zadania przez dziecko, nagradzają je pochwałą
w formie miłego komentarza lub emotikonki, - nauczyciele piszą sprawozdania z pracy na odległość w formie tabel.
Rozdział 13. Postanowienia końcowe
§ 33
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi własną planowaną gospodarkę finansową i materiałową, za którą
odpowiedzialny jest dyrektor i zatrudniony w przedszkolu główny księgowy.
§ 34
- Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, odczytując
zebranym pełny jego tekst. Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do
proponowanego tekstu statutu. Rada Pedagogiczna głosuje nad nowelizacją statutu lub uchwala nowy
statut.
- Nowelizacja statutu obliguje dyrektora przedszkola do opracowania tekstu jednolitego statutu.
- Z treścią statutu przedszkola można zapoznać się w sekretariacie oraz na stronie internetowej
przedszkola.
- Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc statut pierwotny Przedszkola Publicznego Nr 9
w Łomży.
- Statut Przedszkola Publicznego Nr 9 w Łomży w powyższym brzmieniu wchodzi w życie z dniem
1 września 2022 roku.