Procedura obsługi zgłoszeń sygnalistów przekazanych przez organ publiczny w PP Nr 9 w Łomży
Procedura obsługi zgłoszeń sygnalistów przekazanych przez organ publiczny
w
PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 9 W ŁOMŻY
ZATWIERDZAM
Łomża, 16 .12.2024r.
§ 1
Definicje
Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o:
- sygnaliście – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym: pracownik, pracownik tymczasowy, osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, przedsiębiorca, prokurent, osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, stażysta, wolontariusz, praktykant oraz osoba zgłaszająca informacje o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług;
- naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, w zakresie określonym w niniejszej procedurze;
- informacji o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
- działaniu odwetowym – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
- kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
- osobie, której dotyczy zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
- osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
- osobie powiązanej z sygnalistą – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub osobę najbliższą sygnalisty w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny;
- podmiocie prawnym – należy przez to rozumieć … [nazwa i adres podmiotu ustanawiającego procedurę];
- organie publicznym – należy przez to rozumieć naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej;
- ujawnieniu publicznym – należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
- zgłoszeniu – informacja o naruszeniu prawa przekazana przez organ publiczny, którą organ publiczny przekazuje do podmiotu prawnego w celu przeprowadzenia działań wyjaśniających zgodnie z art. 39 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów.
- osobie wyznaczonej – osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń, prowadzenie działań wyjaśniających i współpracę z organem publicznym.
§ 2
Cel i zakres
- Niniejsza procedura określa zasady postępowania w przypadku otrzymania zgłoszenia naruszenia prawa przekazanego przez organ publiczny w trybie art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
- Celem procedury jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, które gwarantuje uczciwe, obiektywne i poufne rozpatrywanie zgłoszeń oraz podejmowanie działań wyjaśniających zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Procedurę stosuje się do wszystkich zgłoszeń naruszeń prawa, o których mowa w ustawie, otrzymanych od organów publicznych.
- Procedurę stosuje się do zgłoszeń otrzymanych od organów publicznych dotyczących naruszeń w obszarach:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w lit. a-p.
§ 3
Przyjmowanie zgłoszeń, wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za ich obsługę
- Zgłoszenia przyjmowane są pisemnie na adres podmiotu prawnego lub elektronicznie na adres: iod@pp9.miastolomza.pl
- Podmiot prawny publikuje na stronie internetowej, w wyraźnie oznaczonym miejscu, adres do doręczeń zgłoszeń sygnalistów przekazanych przez organ publiczny.
- Podmiot prawny wyznacza Panią Karolinę Jankiewicz-Magdziak odpowiedzialną za obsługę zgłoszeń.
- Osoba, o której mowa w ust. 3,
- jest wyznaczana spośród pracowników na podstawie kwalifikacji zawodowych, wiedzy fachowej w zakresie prawa i ochrony danych osobowych oraz umiejętności niezbędnych do wypełniania powierzonych zadań. Powierzenie obsługi zgłoszeń osobom spoza pracowników podmiotu prawnego nie jest dopuszczalne zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów;
- gwarantuje bezstronność, obiektywność, niezależność i poufność wobec przetwarzanych informacji;
- w przypadku konfliktu interesów ma obowiązek zgłosić ten fakt przełożonemu i odstąpić od prowadzenia sprawy;
- musi odbyć wewnętrze szkolenie z zakresu stosowania niniejszej procedury, w tym przyjmowania zgłoszeń, dokonywania ich wstępnej weryfikacji, podejmowania działań wyjaśniających, przekazywania informacji zwrotnych do organu publicznego.
§ 4
Postępowanie wyjaśniające
- Anonimowe zgłoszenia przekazane przez organ publiczny są rozpatrywane, pod warunkiem że zawierają wystarczające informacje do podjęcia działań wyjaśniających.
- Działania wyjaśniające muszą być prowadzone z zachowaniem należytej staranności, rzetelności oraz w możliwie najkrótszym czasie, bez zbędnej zwłoki.
- Osoba wyznaczona:
- potwierdza odbiór zgłoszenia w terminie 7 dni roboczych od jego otrzymania, informując organ publiczny o rozpoczęciu postępowania wyjaśniającego,
- dokonuje wstępnej analizy zgłoszenia w celu oceny jego zasadności i kompletności,
- kontaktuje się z organem publicznym w celu uzyskania dodatkowych informacji, jeśli to konieczne,
- podejmuje niezwłocznie, z zachowaniem należytej staranności, działania wyjaśniające w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, z zachowaniem należytej staranności, zapewniając poufność, obiektywność, bezstronność i niezależność,
- dokumentuje wszystkie podjęte czynności w sposób umożliwiający ich audyt,
- prowadzi rejestr zgłoszeń, do którego wprowadza informacje o zgłoszeniach, wg załącznika nr 1 do niniejszej procedury,
- zobowiązana jest do stosowania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę informacji i dokumentacji przed ujawnieniem osobom nieuprawnionym, w tym do stosowania bezpiecznych kanałów komunikacji innych niż wykorzystywane w zwykłej działalności;
- zobowiązana jest do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, które uzyskała w ramach wykonywanych zadań.
- Jeżeli zgłoszenie trafi do osoby nieuprawnionej jest ona zobowiązana do przekazania zgłoszenia osobie wyznaczonej oraz nieujawniania informacji o treści zgłoszenia oraz tożsamości osób, których dane zawarte są w zgłoszeniu, także po ustaniu stosunku pracy.
- Działania wyjaśniające obejmują w szczególności weryfikację faktów, zbieranie i analizę dowodów oraz konsultacje z odpowiednimi osobami lub jednostkami.
- Po zakończeniu działań wyjaśniających podmiot prawny przekazuje organowi publicznemu informację zwrotną zawierającą: wyniki analizy zgłoszenia, opis podjętych działań i rekomendacje lub podjęte decyzje w sprawie zgłoszenia.
- Informacja zwrotna jest przekazywana w terminie uzgodnionym z organem publicznym.
§ 5
Zakaz działań odwetowych
- Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań, w szczególności w następujących formach:
- odmowie nawiązania stosunku pracy;
- wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
- niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony - w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
- obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
- wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
- pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
- przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
- zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
- przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
- niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
- negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
- nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
- przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
- mobbingu;
- dyskryminacji;
- niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
- wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
- działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
- spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
- wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty;
- wypowiedzenie umowy, której stroną jest sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;
- nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.
- Zakaz działań odwetowych stosuje się także do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej z sygnalistą.
- Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
- Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.
- Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.
- Sygnalista nie może zrzec się praw określonych w ust.1 ani przyjąć na siebie odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego. Nie dotyczy to przyjęcia odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji.
§ 6
Przetwarzanie danych osobowych
- Dane osobowe sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty wyrażoną pisemnie, którą wyraził organowi publicznemu.
- Podmiot prawny gwarantuje, że niniejsza procedura oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniają ochronę poufności tożsamości:
- sygnalisty;
- osoby której dotyczy zgłoszenie;
- osoby pomagającej w zgłoszeniu;
- osoby powiązanej z sygnalistą;
- innych osób trzecich wymienionych w zgłoszeniu.
- Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.
- Przetwarzanie danych osobowych w zakresie bezpieczeństwa realizowane jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – RODO, w szczególności poprzez:
- ograniczenie dostępu do danych dla wszystkich osób, poza osobą wyznaczoną;
- przechowywanie danych w zabezpieczonych systemach informatycznych lub nośnikach danych, które spełniają najwyższe standardy ochrony danych, tj. szyfrowanie, silne hasła, kontrola dostępu i regularne aktualizacje zabezpieczeń;
- przechowywanie dokumentacji w formie papierowej w specjalnie wydzielonej, zamykanej, metalowej szafie, w środowisku zabezpieczonym, do której dostęp ma wyłącznie osoba wyznaczona.
- Dane osobowe, które w sposób oczywisty nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania, są usuwane w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez podmiot prawny przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie.
- Za usuwanie tych dokumentów odpowiedzialna jest osoba wyznaczona.
§ 7
Postanowienia końcowe
- Procedura podlega okresowej weryfikacji i aktualizacji, w szczególności w przypadku zmian przepisów prawa.
- Procedura wchodzi w życie z dniem jej zatwierdzenia przez podmiot prawny.
Załącznik nr 1 do Procedury obsługi zgłoszeń sygnalistów przekazanych przez organ publiczny.
REJESTR ZGŁOSZEŃ PRZEKAZANYCH PRZEZ ORGAN PUBLICZNY
L.p. |
Numer Zgłoszenia |
Data przyjęcia zgłoszenia |
Opis naruszenia |
Podjęte działania wyjaśniające |
Data zakończenia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|